Yeeesss

Vi har en väg bredvid gården som har en hastighetsbegränsning på 70 km/h. Varje gång vi leder en häst till en gräshage så måste vi passera vägen och det känns ibland lite småjobbigt, framförallt på sommaren när transporter till skärgårdsöar som Utö går via Söderby brygga...
     I flera år har folk försökt att få hastigheten sänkt. Hästägare tänker på sina hästar som ska vistas på vägen, föräldrar tänker på sina barn som måste gå längs vägen för att ta sig till bussen och markägare tänker på alla djur som blir påkörda utan nytta. Själv tänker jag på detta och den irritation som uppstår inom mig när en lastbilschaufför utan minsta respekt skenar förbi utan att tänka på att något djur kan bli rädd och hoppa ut i vägen. Personligen blev jag ju totalt översprungen av en hysterisk häst som blev livrädd för en lastbil förra sommaren. Då hade jag tur och klarar mig med diverse uppskrapade kroppsdelar, nästa gång kanske turen inte kommer att vara på min (eller någon annans) sida...
     Jag tror att det är minst tre stycken som tidigare varit i kontakt med länsstyrelsen och vägverket och försökt få väghastigheten sänkt. Det har mailats och skickats brev. Även namnlistor har gjorts och skickats in och trots det har alla fått samma svar... Nej!
     För mig startade projektet för nästan exakt ett år sedan. Jag visste att många hade försökt förut men eftersom jag hade som uppgift i skolan att skriva om någonting med lokal anknytning kände jag att jag kunde sätta mig in i och ta tag i frågan.... Jag började gräva i problemet, vände och vred på det, lyfte fram gamla trafikolyckor och pratade med vittnen och utsatta. Jag skrev en artikel som jag lämnade in i skolan och skickade samtidigt in ett brev till vägverket som skickade mig vidare till länstyrelsen i Stockholms län. Och eftersom jag redan hade lagt ner så mycket jobb på den där jäkla vägen kunde jag lika gärna fotsätta.
      Vägverket i Haninge, Länsstyrelsen i Stockholms län, Polisen och SL är några inblandade som jag har varit i kontakt med fram och tillbaka och efter ett års tjatande har jag nu fått min vilja igenom, hastigheten är nu 40 km/h utanför gården!!! Jag älskar att jag är så sjukt envis!!!!



Några av bilderna som jag skickade till Länsstyrelsen (skickade rätt många...)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0