Referat ifrån Rikstadshuset

Skoldagen flöt som vanligt på väldigt bra. Den gör oftast det på Poppius. Vi var inte bara i skolans lokaler idag, utan tillbringade även knappt två timmar i riksdagshuset. Frågestund/debatt där den borgliga alliansen fick stå till svars mot den röd-gröna oppositionen. Frågor om banverkskaoset, kvinnors rätt och rotavdrag för hushållsnära tjänster togs upp. Till svars stod bland andra Göran Hägglund (KD) och Nyamko Sabuni (FP).

Som journalister fick vi föra anteckningar för att i efterhand kunna skriva ett begripligt referat... Lättare sagt än gjort då politikerna var oförberedda på frågorna, vilket gjorde att svaren blev ogenomtänkta och i många fall även en aning sluddriga. 

Uppgiften kommer helt klart att bli en utmaning och min insikt i att politik inte är någonting för mig har växt sig ännu starkare efter en dag som denna. Politik är intressant (i rätt mängd) och att skriva ett referat om det kan verka både motiverande och roligt. Men att själv stå framme vid podiet som politiker och ständigt bli kritiserad och granskad, kanske till och med hotad, det klarar jag mig utan. Dessutom är rikstadshuset sterilt och ocharmigt, en tråkig och stel miljö som jag inte skulle klara mig länge i... Nej tack till politik, ja tack till journalistik!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0