Hemma från Arabernas värld.

Hemma igen efter 9 dagar i Ras Al Kaimah och Dubai.

Kan sammanfattas som ungefär den bästa resan jag varit med om någonsin! Mina förutfattade meningar om araber, dess kultur och leverne är som bortblåsta då det kommit upp för mig att till och med männen i nattlinne är otroligt tillmötesgåeende.

Att de tre gånger om dagen skriker ifrån Moskeerna och att vissa kvinnor bär otroligt oklädsamma dräkter i form av burkor är nog det ända jag kan se som ett minus med den arabiska kulturen. Tilläggas bör det dock att de burkainstängda kvinnorna shoppar glatt på både Jimmy Shoo och Louis Vuitton, då det antagligen inte finns några regler angåeende handväskor.

Dubai kan sammanfattas som världens storstad. En stad som inte ens New York kan slå, inte London heller och framförallt inte Stockholm. Husen går inte att beskriva, de måste ses med egna ögon. En önskedröm vore ju om Sveriges stilblinda arkitekter kunde besöka arabemiraterna en eller två gånger för att få en hög med insperation. Inte bara husen som var imponerande, bilarna var fantastiska. Lexus, Hummer, Ferrari, Mercedes, Lambourghini, det var så att det vattnades i munnen på mig. Att de sedan även har världens högsta byggnad, Burj Khalifa (828m / 190 våningar högt) och Dubai Mall som är världens största shoppingcenter med över 1200 butiker under ett och samma tak gör inte staden mindre imponerande.

Några mil utanför Dubai ligger Ras Al Kaimah. Om Dubai är städernas stad är Ras Al Kaimah paradisernas paradis. Thailand är inte i närheten, för att göra en jämförelse! Otroliga stränder, resturanger, mat, byggnader och människor.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Förenade Arabemiraten är någonting uttöver det vanliga! Någonting som alla borde se med egan ögon.


Vårat hur i Ras al Kaimah


Utsikt ifrån tomten


Burj Khalifa


En akvarievägg på ett av hotellen


Ett av tusentals häftiga boningshus


Moa, mamma, jag, Ida och Farmor framför världens enda 7stjärniga hotell


En bil som tilltalar mig


En av entreerna till världens största shoppingcenter

 
Efter en (av tre) dags shopping


På hotellet föredrog man vita Lexus


Farmor och Pappa


Tillsammans med mina sistahs <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0