Hej framtid.

Den värsta frågan man kan få som ung är nog frågan om framtiden som vad man ska plugga eller vad man ska jobba med. Jag pratade om det med Ida och våran kusin Marcus för drygt en vecka sedan. Ämnet kom på tal då jag frågade Marcus (som är fyra år yngre än mig) om vad han ska plugga nu såhär ett halvt år efter gymnasiet. Han hade ingen aning och var därför inte överförtjust i frågan. Men just den frågan är en fråga som man får räkna med, för det är en sådan som man frågar, jag ställde ju till och med frågan själv även om jag ärligt talat tycker att den är obehaglig...

Det är otroligt svårt att veta vad man ska plugga, och när man väl har träffat rätt där så vet man fortfarande inte om man kommer att bli antagen. Kommer man väl in vet man kanske inte hur länge man behöver läsa...  Vet man däremot både vad och hur länge så kan man glida med tills denna tid är slut, för då måste man söka jobb. Den stora frågan är nu vad man ska jobba med... Och vad man vill jobba med? Förhoppningsvis någonting i stil med det man har pluggat.

Framtiden är nog oviss för de flesta under 25, kanske till och med för dem som är ännu äldre? Jag tror dock att det är viktigt att ha visioner, att våga satsa på det man verkligen vill och även om det inte blir som man tänkt sig alla gånger så har man då i alla fall försökt! Tror inte att man behöver stressa alltför mycket inför framtiden, på något sätt känns det som om mycket kommer av en slump tillslut ändå. Jag litar på det i alla fall - The future will tell..!

Kommentarer
Postat av: andreas olofsson



du skriver grymt malin.

vi ses nästa helg :)

2009-12-03 @ 18:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0